Automatiserad finansiell rapportering

Automatisera era finansiella rapporter

Finansiell rapportering kräver ofta korta ledtider, snabba beslut och automatisering för att fungera smidigt. Vi hjälper dig att skapa delårsrapporter och årsredovisningar direkt i Excel, Word och PowerPoint.

Kontakta ossLär dig mer

Testa vår rapportlösning själv!

Vi berättar gärna mer om hur det fungerar

Fyll i formuläret eller ring oss för att boka ett möte. Vi svarar oftast inom några timmar efter förfrågan.

Tack! Ditt meddelande har skickats
Hoppsan! Något gick snett!

Delårsrapporter

Arbetet med delårsrapporter kan vara både tidskrävande och stressfyllt. Därför är det viktigt att du har en fungerande arbetsprocess. Med Excel2Word är processen både smidig och kontrollerad. 

Excel2Word kopplar an datan i din delårsrapport till Excel. Dina tabeller och diagram i Word uppdateras helt automatiskt. Manuell uppdatering av delårsrapporten och granskning av ändringar? Aldrig igen!

Med verktyget QTool kan du med ett klick kan du överföra all information från ditt redovisningssystem (via bland annat AARO, Hyperion och Cognos) direkt till rapporten. Du kan även administrera alla tabeller och diagram i arbetsboken. Exempelvis kan du ändra kvartal och byta språk på texten. 

Eftersom arbetet utförs direkt i Word och Excel har du full kontroll över både data och text. Du behöver inte invänta support eller kontakta externa parter för att genomföra ändringar. Att genomföra ändringar nära deadline har aldrig varit så problemfritt!

Kontakta oss för mer infoSe alla våra delårsrapporter

Verktyget fungerar lika bra för fulla årsredovisningar

Vi förstår att arbetet med årsredovisningar ibland kan kännas krävande. Därför erbjuder vi flexibla lösningar – som gör arbetsprocessen bekväm och smidig för dig.

Rehngruppen har ett team av erfarna Wordexperter som kan erbjuda smarta lösningar för att skapa din årsredovisning direkt i Word, inklusive dess grafiska design. Alternativt kan vi skapa en hybridlösning där våra effektiva lösningar används i bakvagnen, medan framvagnen görs i InDesign. Oavsett vilken lösning du väljer säkerställer vi stöd för viktiga funktioner; såsom ESEF-taggning.

Vi har utvecklat en mängd smarta verktyg som optimerar tidsåtgången i arbetsprocessen. Ett exempel är Excel2Word, som gör det möjligt för dig att koppla data från Excel till din årsredovisning. Så att dina tabeller och diagram uppdateras per automatik.

Testa våra lösningar – och märk att arbetet med er årsredovisning kan vara både bekvämt och smidigt!

Kontakta oss för mer infoSe alla våra årsredovisningar

För presentationer finns motsvarande lösning

Det finns ingen som helst anledning att, efter du producerat din rapport, påbörja arbetet på nytt. Testa Excel2PPT. Vi kan säkerställa att din data, direkt och automatiskt, förs över till din presentation.

Genom att koppla dina tabeller och diagram i PowerPoint, till samma datakälla i Excel som du använde till din rapport, är datan i din presentation alltid uppdaterad. Dessutom är alla tabeller och diagram självklart snyggt designade i ditt företags färg och form.

En bra presentation innehåller inte endast de viktigaste nyckeltalen. Vi kan ge dig friheten att kommunicera dina budskap på ett engagerande sätt genom en interaktiv och navigerbar presentation.

Lär dig mer om Excel2PowerPointSe alla våra presentationer

Känns er rapport fräsch och modern?

Att skapa en finansiell rapport handlar inte längre bara om siffror och tabeller – det handlar om upplevelse och tydlighet. Formatet du väljer sätter tonen för hela kommunikationen. Den klassiska stående A4:an är trygg och välbekant, perfekt för utskrift och arkivering. Men är den rätt när du vill engagera läsaren digitalt?

Tänk istället i nya banor: en liggande A4 ger utrymme för horisontell navigation och bredare tabeller – en layout som speglar dagens presentationsformat. Eller varför inte ta steget fullt ut med ett widescreen-format, anpassat för skärmläsning och interaktiva inslag? Oavsett om du vill förmedla nyckeltal till styrelsen eller visa hållbarhetsdata för investerare, så spelar formatet roll. En modern rapport förtjänar ett format som lyfter innehållet och stärker varumärket.

Nästa steg?

Visste du att du kan skapa din analytikerfil med bara ett klick?

Med verktyget QTool kan du skapa en autogenererad analytikerfil utifrån din data i Excel. Det gör att du sparar dyrbar tid under arbetet med er rapportering. Dessutom säkerställer det att analytikerfilen inte påverkas av eventuella mänskliga fel under skapandet.

En autogenerarad analytikerfil med den senaste datan? Klick, klart!

Kontakta oss så berättar vi mer

Samla ditt företags data i tydliga varumärkesanpassade dashboards

Med Power BI blir dina tabeller och diagram automatiserade, interaktiva och visuellt tydliga.

Befria din kalender från den tid du ägnade åt månatlig datahantering; såsom tvättning, sortering och formatering. Dataöverföringen till Power BI sker endast en gång. Därefter kan ägna dig åt att skapa och dela affärsinsikter baserade på realtidsdata.

Power BI är ett avancerat verktyg. Men med de mallar vi erbjuder är det lätt att göra rätt. Du får en skräddarsydd vy innehållandes din organisations färger och typsnitt, visuella objekt som är anpassade efter era behov samt en användarvänlig meny och navigering.

Kontakta oss så berättar vi mer

Vanliga frågor om våra presentation- och rapporteringslösningar

Se om du hittar svar på dina frågor nedan, annars hjälper vi dig gärna direkt – kontakta oss.

Automatisering

Hur kan jag automatisera min delårsrapport, kvartalsrapport eller årsredovisning?

sort ascending icon

Med Rehngruppens smarta verktyg och mallar byggda i Excel och Word kan ni effektivisera processen. Vi hjälper er skapa en grundstruktur där siffror och texter enkelt kan uppdateras för nya perioder, vilket minimerar manuellt arbete och sparar tid. Fokus ligger på att automatisera återkommande moment.

Kontakta oss gärna för en genomgång

Hur fungerar uppdateringen av layouten mellan perioder (t.ex. kvartal)?

sort ascending icon

Våra mallar är designade för att layouten ska vara stabil. Ni fokuserar på att uppdatera siffror (ofta i Excel) och texter (i Word). Vi ser till att kopplingar och formateringar underlättar en smidig övergång till nästa kvartalsrapport eller delårsrapport.

Testa verktyg här

Verktyg och integration

Vilka verktyg erbjuder ni för finansiell rapportering?

sort ascending icon

Vi specialiserar oss på att utveckla anpassade verktyg och mallar direkt i Microsoft Excel och Word. Det kan vara allt från mallar för delårsrapporter och årsredovisningar med inbyggd logik till lösningar som underlättar konsolidering eller specifik rapportering. Målet är att förenkla er ekonomiska rapportering. Kontakta Rehngruppen via formuläret eller skriv direkt till info@rehngruppen.se för en demo.

Vissa verktyg kan ni testa direkt här på sidan.

Kan era Excel-verktyg kopplas till vårt koncernredovisningssystem (t.ex. AARO, Unit4 FPM, Cognos)?

sort ascending icon

Ja, många av våra kunder använder framgångsrikt retrieve-formler i Excel för att hämta data direkt från vanliga koncernredovisningssystem som AARO, Unit4 FPM, HFM, Cognos och Tiego. Detta möjliggör en effektiv och automatiserad delårsrapportering. Ofta kombineras detta med våra funktioner för att lagra historik för att få enkla jämförelser.

Kontakta oss gärna om du har mer specifika funderingar kring hur kopplingen till koncernredovisning

Kapacitet och tjänster

Kan man verkligen skapa en professionell layout för en årsredovisning eller delårsrapport i Excel och Word?

sort ascending icon

Absolut! Många tror att man behöver InDesign, men med rätt kunskap kan man skapa mycket professionella layouter direkt i Word, ofta med data länkad från Excel. Fördelen är att ni kan arbeta i program ni redan känner till och enkelt uppdatera innehållet själva. Vi är experter på just detta - se rapporter på den här sidan för exempel.

Kan ni även automatisera våra finansiella presentationer i PowerPoint?

sort ascending icon

Ja, vi hjälper er gärna att automatisera finansiella presentationer – t.ex. för kvartalsrapportering, investerarmöten eller kapitalmarknadsdagar – direkt i PowerPoint. Med smarta kopplingar till Excel kan vi säkerställa att siffror, tabeller och diagram alltid är uppdaterade med den senaste datan, utan att ni behöver klippa och klistra manuellt.

Fördelarna är flera:

  • Tidsbesparing: Uppdateringar sker automatiskt via kopplingar till Excel.
  • Minskad felrisk: Man undviker manuella misstag i siffror och layout.
  • Konsekvent design: Vi ser till att mallar och presentationer följer er grafiska profil.
  • Enkel hantering: Presentationerna kan uppdateras av er själva – utan att ni behöver vara PowerPoint-proffs.

Visa kundcase →

Vill ni se hur det kan fungera för er?
Kontakta oss gärna för en demo  →

Vad kostar det att få hjälp med layout och verktyg för en årsredovisning eller kvartalsrapport?

sort ascending icon

Priset varierar beroende på omfattning, komplexitet och graden av automatisering ni önskar.

Kontakta oss gärna för en diskussion och en offert anpassad efter era specifika behov för er årsredovisning eller delårsrapport.

Kan Rehngruppen hjälpa till med att skapa presentationer för kapitalmarknadsdagar (Capital Market Days)?

sort ascending icon

Ja, utöver finansiella rapporter hjälper vi även till att ta fram professionella presentationer för Kapitalmarknadsdagar (Capital Market Days) samt andra tillfällen som för finansiella presentationer. Vi säkerställer en konsekvent grafisk profil och kan effektivt integrera data och budskap, ofta med kopplingar till de verktyg och data ni redan använder för er finansiella rapportering i Excel och Word (eller direkt i PowerPoint).

Se exempel på finansiella presentationer framtagna av Rehngruppen.