Navigera på O365|TemplateExtenders adminportal
Är du administratör i onlinetjänsten O365|TemplateExtender? Häng med på en genomgång av adminportalen!
Via administrationsportalen, templateextender.com, kan du som är administratör för O365|TemplateExtender genomföra uppdateringar.
TemplateExtenders startsida
- Skriv templateextender.com i sökfältet i din sökmotor.
- Klicka på knappen i mitten på sidan, där det står Sign in with Microsoft.
- Välj ditt konto i den ruta som syns på skärmen.
- När du loggat in på O365|TemplateExtenders adminportal hamnar du automatiskt på startsidan; Home.
- På startsidan, högst upp på sidan - under rubriken News, ser du de senaste nyheterna i O365|TemplateExtender.
Templates
- Under fliken Templates kan du hantera din organisations mallar.
- Klicka på New Folder för att skapa en ny mapp för era mallar.
- Välj din mapps namn.
- Välj en möjlig underkategorisering.
- Klicka i om den ska döljas online eller på desktop. Avsluta med att klicka på Create.
- För att ladda upp en mall markera du den mapp som du vill ladda upp mallen i.
- Klicka på Upload.
- Ladda upp en eller flera mallar i vanligt dokumentformat (pptx, xlxs eller docx) och klicka på Upload.
- Klicka på Publish för att publicera den enskilda mallen.
- Klicka på Publish all för att publicera alla mallar i den markerade mappen.
- Mallarna laddas upp i Test, så att endast testgruppen kan se dem. För att publicera mallarna för alla i organisationen behöver du publicera dem under fliken Published också.
Icons
- Ikoner kräver bearbetning innan de kan publiceras. Rehngruppen gör det åt dig. Du kan inte själv ladda upp ikoner under fliken Icons.
- Längst ner på sidan kan du se vilka ikoner som finns uppladdade. Om ikonerna är uppdelade i olika mappar behöver du klicka på mapparna för att se ikonerna i respektive mapp.
- Klicka på knappen Preview och sedan List view, under rubriken Icon Details, om du vill se ikonerna i listvy istället för att se en förhandsvisning av dem.
Pictures
- Under fliken Pictures kan du ladda upp och redigera bilder.
- Du kan skapa olika mappar utifrån bildernas olika form. Mappstrukturen är anpassad efter bildanvändningen i PowerPoint. Oftast är uppdelningen Helbild och Halvbild.
- Ladda upp en, eller flera, bilder genom att klicka på Upload.
- Välj filen från din dator.
- Välj en möjlig underkategori, exempelvis 3D-bilder.
- Klicka på Upload.
- En förhandsvisning av bilderna finns längst ner på sidan. Klicka på Preview för att byta vy.
- Välj List view.
- I listvyn kan du se mer information om bilderna, redigera dem eller radera dem.
Slides
- Under fliken Slides kan du hantera din organisations slides.
- Du använder inte mappar för att sortera slides. Varje presentation du laddar upp innehåller dina PowerPoint-slides. Kategorisera gärna dina slides genom att ladda upp dem i olika presentationer.
- Klicka på Upload för att lägga upp en presentation.
- Ladda upp en eller flera presentationer.
- Välj en grupp om du vill att endast en viss grupp ska se de slides som du publicerar.
- Avsluta med att klicka på Upload.
- Klicka på Publish Presentation för att publicera den enskilda presentationen.
- Klicka på Publish all för att publicera alla presentationer.
- Presentationerna laddas upp i Test, så att endast testgruppen kan se dem. För att publicera presentationerna för alla i organisationen behöver du publicera dem under fliken Published också.
- För att se en förhandsvisning av slides i en presentation klickar du på presentationen. En förhandsvisning visas längst ner på sidan.
Tips! Komprimera bilderna i dina slides innan du lägger upp dem i TemplateExtender. På så vis väger inte dina slides lika mycket. Det finns en instruktion för hur du komprimerar bilder, direkt i PowerPoint, på RehnAkademi.
Contents
- Under Slides finns fliken Contents. Här kan du skapa mappar och administrera ditt sparade innehåll.
- Spara innehållet gör du dock direkt i Word. Markera det innehåll som du enkelt vill återanvända och klicka sedan på Ladda upp.
- Klicka på respektive mapp för att se vilket innehåll som finns i den.
Settings
- Settings hjälper Rehngruppen dig att fixa - du behöver inte göra någonting under denna flik.
User Data
- Det är via User Data som din organisations användaruppgifter läses. It-avdelningen sköter detta. Uppgifterna hämtas från Microsoft Entra (Azure AD).
Custom Data
- Under Custom Data kan du administrera kontors- och företagsuppgifter.
- Du kan dela upp uppgifterna i generella kategorier, exempelvis kontor.
- Och mer specifika kategorier, såsom avdelning.
- Om du exempelvis ska uppdatera ett telefonnummer eller en adress så klickar du på Edit Field.
Accounts
- Under Accounts ser du alla administratörer för O365|TemplateExtenders adminportal.
- För att lägga till en till administratör klickar du på New account.
- Fyll i personens mejladress, välj domän och fyll i hens behörighet. Avsluta med att klicka på Create.
Tips! Om personen endast ska vara med i en testgrupp, men inte ha behörighet att genomföra ändringar, låter du bli att fylla i en behörighetsgrad.
Groups
- Via Groups kan du knyta innehåll till specifika grupper. Exempelvis när du vill att endast en viss avdelning ska se vissa mallar, slides eller ikoner.
Statistics
- Under Statistics kan du se anonymiserad statistik.