Mediekompaniet ville samla och visualisera sin försäljningsdata på ett mer effektivt sätt. Vi skapade en automatiserad Power BI-lösning som integrerar flera system, modeller och datakällor – vilket gav bolaget en komplett och interaktiv överblick över försäljning, mål och resultat.
Power BI har bidragit till att få till en datadriven organisation där utmaningen med manuell rapportering med data från flera system i princip helt är löst. Detta har betytt mycket, speciellt för säljorganisationen, där tillgången till uppdaterade och validerade säljsiffror i färdiga rapporter och dashboards bidragit till mer fokus på säljdrivande aktiviteter och därmed hjälpt oss att nå och överträffa uppsatta mål!
Mediekompaniet är en samarbetsorganisation för lokala och regionala mediehus som erbjuder annonslösningar i både print och digitala kanaler. Genom att samla starka medievarumärken ger företaget annonsörer möjligheten att nå breda och relevanta målgrupper. Mediekompaniet kombinerar lokal förankring med nationell räckvidd för att skapa effektiva och träffsäkra kampanjer.
Media och Kommunikation
25-50
Som säljbolag inom media med flera ägare hanterade Mediekompaniet stora mängder data från olika system och affärsmodeller. Informationen var svår att sammanställa och krävde mycket manuellt arbete för att skapa rapporter och analyser.
Företaget insåg att de behövde en lösning som kunde konsolidera all data – försäljningssiffror, mål, prognoser och prisanalyser – i ett och samma verktyg. Målet var att skapa ett enhetligt sätt att följa upp resultat och fatta beslut baserat på aktuella siffror.


Rehngruppen utvecklade en automatiserad end-to-end-lösning i Power BI där affärsdata hämtas, konsolideras och visualiseras i realtid. Systemet integrerar flera underliggande datakällor och modeller, vilket ger en gemensam plattform för både interna team och ägarkoncerner.


Mediekompaniet har nu en effektiv och helt automatiserad Power BI-lösning som presenterar försäljningsdata, prognoser och simuleringar på ett tydligt och interaktivt sätt. Den nya lösningen har i princip eliminerat manuell datahämtning och gjort det enklare att driva försäljning, följa upp mål och maximera resultat – allt i realtid.
Mediekompaniet ville samla och visualisera sin försäljningsdata på ett mer effektivt sätt. Vi skapade en automatiserad Power BI-lösning som integrerar flera system, modeller och datakällor – vilket gav bolaget en komplett och interaktiv överblick över försäljning, mål och resultat.
Power BI har bidragit till att få till en datadriven organisation där utmaningen med manuell rapportering med data från flera system i princip helt är löst. Detta har betytt mycket, speciellt för säljorganisationen, där tillgången till uppdaterade och validerade säljsiffror i färdiga rapporter och dashboards bidragit till mer fokus på säljdrivande aktiviteter och därmed hjälpt oss att nå och överträffa uppsatta mål!

Företaget insåg att de behövde en lösning som kunde konsolidera all data – försäljningssiffror, mål, prognoser och prisanalyser – i ett och samma verktyg. Målet var att skapa ett enhetligt sätt att följa upp resultat och fatta beslut baserat på aktuella siffror.
Rehngruppen utvecklade en automatiserad end-to-end-lösning i Power BI där affärsdata hämtas, konsolideras och visualiseras i realtid. Systemet integrerar flera underliggande datakällor och modeller, vilket ger en gemensam plattform för både interna team och ägarkoncerner.
Mediekompaniet har nu en effektiv och helt automatiserad Power BI-lösning som presenterar försäljningsdata, prognoser och simuleringar på ett tydligt och interaktivt sätt. Den nya lösningen har i princip eliminerat manuell datahämtning och gjort det enklare att driva försäljning, följa upp mål och maximera resultat – allt i realtid.